ORCID iD iconhttps://orcid.org/0000-0001-5448-1100
menusearch
abdolhamiddelshad.ir

مصاحبه اختصاصی خبرنگار تابناک با دکتر عبدالحمید دلشاد، کاندیدای مجلس یازدهم حوزه انتخابیه مرکز استان هرمزگان

۱۳۹۸/۹/۱۷ یکشنبه
(0)
(0)
مصاحبه اختصاصی خبرنگار تابناک با دکتر عبدالحمید دلشاد، کاندیدای مجلس یازدهم حوزه انتخابیه مرکز استان هرمزگان
مصاحبه اختصاصی خبرنگار تابناک با دکتر عبدالحمید دلشاد، کاندیدای مجلس یازدهم حوزه انتخابیه مرکز استان هرمزگان

اگرچه قانونگذاری و اجرای برنامه و از طرفی با آمایش و اسناد بالادستی، روی خوشی ندارد، ناچارا برای ورود به این حوزه با دیپلماسی و پیوند موضوعات اجتماعی و سیاسی باید، این شکاف کمتر و اصلاح گردد. ورود دانشگاهیان به این صحنه های گاها غیر فرایندی، سخت است، و ناگزیر به ورود به این صحنه سیاسی پارلمانی شدم تا شاید چنانچه در این فرایندهای صلاحیت ها، گذر کنم، ورود معناداری به این حوزه از حیث وظائف نمایندگی داشته باشم، یا که نه در کنار دوستان، تائید صلاحیت شده ها به کاهش این شکاف عمیق در حد توان خودم، به عنوان یک شهروند با تعهد و مسئولیت اجتماعی کمک نمایم. ارادتمند شما عبدالحمید دلشاد

 


تابناک هرمزگان، زینب  نورالدینی؛دکتر عبدالحمید لشاد، فعال اجتماعی و دانشگاهی غرب هرمزگان، دارای مدرک تحصیلی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، با شعار "کارآفرین سیاستگذار و قانونگذار" به صحنه انتخابات از حوزه انتخابیه مرکز استان، ورود پیدا کرد. دکتر دلشاد موسس و رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی بندرلنگه در کارنامه اجرائی خود دارد که در این گفتگوی مفصل به دیدگاههای ایشان می‌پردازیم.

سوال: جناب دکتر، لطفا خودتان معرفی نمائید و انگیزه ورود به انتخابات برای ما بگید؟

بنام خدا و عرض سلام و ادب و احترام به مردم شریف استان هرمزگان و بویژه حوزه انتخابیه مرکز استان که از این حوزه وارد صحنه انتخابات شدم. عبدالحمید دلشاد هستم متولد پارسیان و ساکن بندرلنگه و درای مدرک دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاههای استان در مقاطع مختلف دانشگاهی به فعالیت علمی و آموزشی مشغول هستم.

در حوزه علمی و پژوهشی، مرتبط با شایستگی نمایندگی مجلس برای ایفای نقش و مسئولیت نمایندگی مطالعاتی در قالب تالیف، ترجمه و مقالاتی ارائه کردم که مواردی که مرتبط است، خدمتتان اعلام میدارم:

در حوزه آینده نگری و آینده پژوهی، تالیف و ترجمه کتابی با عنوان "ابرتغییرات جهان در سال 2050" با مقدمه دکتر علی اکبر ولایتی در کارنامه علمی دارم؛ در حوزه سرمایه اجتماعی تالیفی با عنوان "الگوی سرمایه اجتماعی" ارائه کردم که لوح و تندیس کتاب سال 93 نمایشگاه کتاب تهران دریافت کردم؛ در حوزه دانشگاهی توجه جدی به آموزش های مهارتی دارم و کتابی با عنوان "رهبری دانشگاهی بازار محور" و مدل رهبری دانشگاهی ارائه کردم و بنظرم دانشگاهها باید براساس آمایش رهبری کرد، نه مدیریت عملیات؛ در حوزه انتخابات و مجلس شورای اسلامی، مقاله پژوهشی با عنوان "شناسایی ابعاد و مولفه های عملکردی و میزان رضایت خبرگان از مجلس دهم استان هرمزگان با پیمایش 519 نفر از هر سه حوزه انتخابیه بر روی سایت شخصی ام ارائه کردم که تحلیلی و پایه علمی برای پشتوانه پژوهشی محققان آینده و نیز ارتقای سطح طرز تلقی جامعه از ظرفیت های قانون اساسی و انتخابات خواهد بود.

بنده به عنوان "کارآفرین سیاستگذار و قانونگذار" وارد عرصه انتخاباتی شدم؛ چرا که خلا قانونگذاری در بزرگترین مرکز تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور، یعنی مجلس شورای اسلامی می‌بینم و اینکه از زمان فارغ التحصیلی در هیج دستگاه دولتی نه تنها استخدام نشدم بلکه استخدام کننده و کارآفرین بودم و بنظر می‌رسد که نمایندگان محترم مجلس، اشراف بر حوزه تخصصی کسب و کار ندارند، چونکه گه گاهی قوانین و طرح و لوایحی از مجلس قانونگذاری می‌گذرد، که مردم شمول نیست و موجب نگرانی مردمانی که شایسته بهترین ها هستند، می‌شوند.

به عنوان مثال؛ در مدیریت سوخت، قانونگذار می‌بایست به این سوال پاسخ دهد که یارانه 60 لیتری بنزین معادل 90 هزار تومان، چرا به خانواده هایی که ماشین ندارند، تعلق نمی‌گیرد؟

سوال: چرا شما از حوزه انتخابیه غرب هرمزگان کاندیدا نشده اید؟

بنظر پاسخ این سوال دور از دسترس باشد، باید این نکته را عرض کنم که با مطالعاتی که در حوزه پژوهشی داشته ام و نیز مطالعات دیگران، حوزه های تک کرسی، نقش و مسئولیت نمایندگان مجلس خیلی انحراف زیادی با اصل وظائف نمایندگی یعنی قانونگذاری و نظارت دارد که در طرح پژوهشی که انتشار داده ام، رهنمودهای علمی برای حوزه های تک کرسی شرق و غرب استان هرمزگان برای برون رفت از این رقابت محلی ارائه کردم و بنده به نتایج همین پژوهش ها، تصمیم به کاندیداتوری در حوزه انتخابیه مرکز استان گرفتم.

سوال: بطور مشخص چه چیزی انگیزه شما را برای ورود بیشتر نموده است؟

ببینید در کشور ما، اسناد بالادستی فراوانی نظیر نقشه جامع علمی کشور، سند توسعه، آمایش سرزمینی و ... وجود دارد که در کتابخانه ها بایگانی شده است و سیاستگذاران و دستگاههای اجرائی کمتر در حوزه اجراء به آن توجه می‌کنند، یعنی اینکه انحراف معنی داری بین حوزه اجرا و کلنگ زنی ها و ... با برنامه های مدون و اسناد وجود دارد! یعنی اینکه آنچه که باید اجراء می‌شد و آنچه تحقق یافته، متفاوت است و گاها در قالب تفریغ بودجه تا سقف بسیار بالایی وجود دارد و گاها 10 الی 20 درصد برنامه را پوشش می‌دهد و 80 درصد با چانه زنی برنامه ها اجرایی جابجا و دارای انحراف شده است؟

سوال: در حوزه اجتماعی چه نظری دارید؟

نمایندگان مجلس به عنوان قانونگذار و سیاستگذار می‌بایست بطور مشخص به این سوال پاسخ دهند که مردم در کجای برنامه قرار دارند؟ در جامع شمولی قوانینی که وضع می‌کنیم؟ در برنامه ها و سیاستگذاری ها؟ و یا در دید و بازدیدها و ایام و مناسبت ها؟ خوب قطعا پاسخ به این سوال آن است که مردم در قوانین و مقررات و برنامه باید دیده شوند و قوانین مشمول همه گردد! وقتی در حوزه تئوری از این کلمات لاکچری و لوکس مثلا توسعه و پیشرفت استفاده می‌کنند، ولی در مقام عمل توسعه یعنی اینکه، در پاسخ به سوال اینکه حالت چطوره؟، احساسی که ادارک می‌کنیم، اگر خوشایند باشد یعنی توسعه اتفاق است.

سوال: در پایان چه نظر تکمیلی دارید؟

باید عرض کنم برای اتفاق میمون و مبارک؛ همه جوامع مدرن و توسعه یافته، زایش، بازآفرینی و بازبینی دارند؛ اگرچه درد زایش زیاد است ولی به میمونی و مبارکی آن باید توجه کرد و این درد باید تاب آوری سیاستگذاران و هسته قدرت سیاسی ظرفیت آن پیدا کند. اگر این ظرفیت، ایجاد شود، یقینا مبارکی به همراه خواهد داشت.

نکته دیگه ای، اگر اجازه بدید به این مصاحبه اضافه کنم؟ لطفا؟

من در این فرایند ثبت نام کاندیداتوری، یک خلا بسیار ظریفی می‌بینم، ای کاش جمعی از خبرگان از کاندیدا، مصاحبه علمی در راستای توانایی برای ایفای نقش نمایندگی انجام می‌دادند و نمره ای که دریافت می‌کردند، امکان حضور و یا عدم حضور برای افراد را فراهم می‌آورد!! در صورتی اینطور نیست و فقط به موارد انضباطی کاندیدا توجه می‌شود!!! این قانون، زمینه ورود هر شخص متعهد بدون تخصص را امکان پذیر می‌کند و خروجی آن تصمیم سازی و قانونگذاری غیر مردم شمولی را به همراه خواهد داشت!!

 

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر